تاریخچه کیف دستی در جهان

 

کیف های دستی یکی از کالاهایی بسیار مورد توجه بانوان و آقایان می باشد و مشتریان بسیاری را به خود جلب می کنند. به همین دلیل هر ساله کیف های بسیاری با جنس، رنگ و مدل های بسیار متنوع برای کاربردهای گوناگون تولید می شوند. در برخی مراسم حضور بدون یک کیف شیک و مناسب تقریبا غیر ممکن است و برای استفاده روزمره نیز کالایی کاربردی است که حمل وسایل ضروری را بسیار ساده تر می نماید.

اما کیف از چه زمانی تولید شد؟ اولین کیف را چه کسانی ساختند؟ و تولید کیف دستی چه سرگذشتی را پشت سر گذاشته است؟

در این مقاله تاریخچه جذاب تولید کیف را برایتان بیان میکنیم.

 

اولین کیف ها چگونه ساخته شدند؟

اولین کیف های دستی، کیفهای خامی بودند که از برگ و پوست حیوانات ساخته شده بودند.

 

با این حال، اولین استفاده مستند از کیف های دستی مربوط به هیروگلیف مصری قرن 14 است که مردانی را نشان می دهد که کیفهایی به دور کمر خود حمل می کنند. این کیف های دستی را در پشت کمربند آویزان می کردند و بیشتر مردان برای حمل سنگ چخماق یا پول از آنها استفاده می کردند.

 

در دهه 1400 زن و مرد از کیف دستی استفاده می کردند که به تدریج به یک نماد تیپی تبدیل شد. مردم کیف دستی خود را با جواهرات یا گلدوزی تزیین می کردند تا ثروت خود را به نمایش بگذارند و از مواد گران قیمت مانند ابریشم استفاده می کردند.

 

نیازی به گفتن نیست که این کیف های دستی ظریف چندان کاربردی نبودند، گرچه برای حمل وسایل هم استفاده می شدند. پرتره های مرفه ترین و با نفوذترین افراد آن زمان، اغلب با کیف های دستی کشیده شده است که دارای رشته های منگوله است.

 

تنوع در جنس و مدل کیف دستی چگونه بوجود آمد؟

پس از آن مد شد که زنان کیف دستی خود را زیر دامن خود حمل کنند و کیف دستی به معنای واقعی کلمه برای چندین دهه پیشرفت کمی در طراحی داشت. کاربرد گلدوزی و نگین روی چرم کنار گذاشته شد. مردان به دلیل افزایش طراحی جیب های توکار در شلوار، استفاده از کیف دستی را نیز کنار گذاشتند.

 

فقط در دهه 1800 بود که کیف های دستی دوباره استفاده می شدند. پوشیدن دامن های پف دار دیگر مد نبود و لباس های ساده کاربرد کیف دستی های بزرگ را غیر عملی می کرد. این امر منجر به گسترش استفاده کیف های دستی واقعی در دست شد؛ زیرا که کیف های دستی به عنوان مکمل زیبایی لباس دیده می شدند. زنان در مکان ها و مناسبت های گوناگون، کیف های دستی مختلفی استفاده می کردند و از آن برای حمل عطر، مواد معطر و کارت های ویزیت استفاده می کردند. به آن ها، کیف های دستی مشبک گفته می شد.

واژه کیف دستی در کدام دهه بکار می رفت؟

اصطلاح کیف های دستی در واقع فقط در دهه 1900 ظهور کرد و برای توصیف کیف هایی (مانند کیف های دستی یا کیف های امروزی) که مردان به همراه داشتند، استفاده می شد. طراحان کیف های دستی زنانه مدل های مشابهی ساخته اند که متناسب با سلایق، حساسیت و نیازهای زنانه است، از جمله آنها می توان به دارا بودن جیب هایی کوچک برای حمل موبایل، دستکش و لوازم آرایش اشاره نمود.

 

سپس در دهه 1920، کیف های دستی واقعا مختص به مصریان شد. از نظر طرح، مواد و رنگ ها تنوع بیشتری بوجود آمد، در واقع محبوب ترین کیف های دستی آن دوره منعکس کننده هنر مصر بود، درواقع ادای احترامی به کشف مقبره توتانخامن بود.

 

هنگامی که جنگ جهانی دوم موجب کمبود فلز و چرم شد، تولید کنندگان کیف دستی شروع به استفاده از پلاستیک و چوب کردند. این مساله، آغاز دهه های تولید کیف در اشکال و مواد غیر متعارف بود.

 

در دهه 50، طراحان خاصی به دلیل ایجاد کیف های دستی جدید، زیبا و با ظرافت شهرت پیدا کردند. در حقیقت این زمان، تاریخ ظهور شرکتهای مهم طراح کیف است. مانند: Chanel ، Louis Vuitton ، Hermes. البته هنوز کیف های دستی با مارکهای معروف و قدیمی قیمت ویژه و بالایی دارند.

 

بکارگیری مواد مختلف و متنوع در تولید کیف های دستی چه زمانی آغاز شد؟

در نیمه آخر قرن، جهشی در فناوری و بکارگیری مواد و منسوجات جدید در تولید کیف های دستی (مانند مواد ضد آب و پوست خزندگان مصنوعی) ایجاد شد. همچنین بهبود فرایندهای تولید به این معنی بود که کیف دستی می تواند با هزینه کمتری تولید شود و به مردم این امکان را می داد که کیف های دستی زیبا را با قیمت های مقرون به صرفه خریداری کنند.

 

تاریخچه کیف های دستی در آغاز قرن دارای سیری چرخشی است. به این صورت که در ابتدا کیف های دستی، یکی از لوازم جانبی مردانه بود که آنها را کنار گذاشتند تا اینکه با زنان ارتباط برقرار کرد. اما همانطور که تمایل به شیک تر شدن درمردان بیشتر می شود، تولید و استفاده کیف های دستی مردانه نیز، دوباره بازگشت نموده و رونق یافت. حداقل این کیف ها کمی محکم تر از کیف هایی هستند که در ابتدا از برگ درختان تولید می شدند.

اشتراک گذاری این مطلب

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

پیشنهاد های روبنک